SΜWO  PO吐笈  LUDZI




Jan 1:1-14





























- werset 1:
"Na pocz徠ku by這 S這wo,
a ono S這wo by這 u Boga,
a Bogiem by這 ono S這wo"
























- werset 2:
"To by這 na pocz徠ku u Boga"






- werset 3:
"Wszystkie rzeczy przez nie si sta造,
a bez niego nic si nie sta這,
co si sta這"



















- werset 4:
"W nim by 篡wot,
a 篡wot by on 鈍iat這軼i ludzk"












- werset 5:
"A ta 鈍iat這嗆 w ciemno軼iach 鈍ieci,
ale ciemno軼i jej nie ogarn窸y"






- wersety 6-9:
"By cz這wiek pos豉ny od Boga,
kt鏎ego imi by這 Jan.
Ten przyszed na 鈍iadectwo,
aby 鈍iadczy o tej 鈍iat這軼i,
aby przeze wszyscy uwierzyli.
Nie by販i on t 鈍iat這軼i,
ale przyszed,
aby 鈍iadczy o tej 鈍iat這軼i.
Tenci by t prawdziw 鈍iat這軼i,
kt鏎a o鈍ieca ka盥ego cz這wieka, przychodz帷ego na 鈍iat"










- wersety 10,11:
"Na 鈍iecie by,
a 鈍iat przeze uczyniony jest;
ale go 鈍iat nie pozna.
Do swej w豉sno軼i przyszed,
ale go w豉sni jego nie przyj瘭i"







- werset 12:
"Lecz kt鏎zy go kolwiek przyj瘭i,
da im t moc
[przywilej lub prawo],
aby si stali synami Bo篡mi,
to jest tym, kt鏎zy wierz w imi jego"











- werset 13:
"Kt鏎zy nie z krwi, ani z woli cia豉,
ani z woli m篹a,
ale z Boga narodzeni s"














- werset 14:
"A to S這wo cia貫m si sta這,
i mieszka這 mi璠zy nami,
i widzieli鄉y chwa喚 jego,
chwa喚 jako jednorodzonego od Ojca,
pe軟 豉ski i prawdy"

 

Jak wahad這, poruszaj帷 si pomi璠zy skrajnymi punktami, przechodzi w po這wie swej drogi przez 鈔odek ci篹ko軼i, tak samo pogl康y chrze軼ijan odnosz帷e si w og鏊no軼i do naszego Pana: przechodz z jednej skrajno軼i w drug.
    Jeden ze skrajnych pogl康闚 podaje, 瞠 Pan Jezus by po prostu dobrym cz這wiekiem, tak jak inni, cz這nkiem rodu Adamowego, synem J霩efa. Inne twierdz, 瞠 by doskona造, lecz nie istnia wcze郾iej. Niekt鏎zy odrzucaj osobowo嗆 Boga, twierdz帷, 瞠 to, co jest nazwane "Bogiem", jest jedynie dzia豉niem natury - 瞠 cz這wiek jest najwy窺zym istniej帷ym bytem osobowym i 瞠 nie zosta stworzony, lecz rozwin掖 si z ni窺zych form istnienia.
    Musimy odrzuci te wszystkie teorie jako zupe軟ie sprzeczne z Boskim Objawieniem, S這wem Bo篡m, kt鏎e w odniesieniu do inteligentnego Stw鏎cy uczy nas, 瞠 On, w swoim wsp馧czuciu i mi這軼i, zapewni Odkupiciela, odr瑿nego i od陰czonego od rodzaju ludzkiego. Pogl康 przeciwny uznaje osobowego Boga, Stworzyciela wszystkich rzeczy i przyznaje zaszczytne stanowisko naszemu Panu Jezusowi twierdz帷, 瞠 to On by Ojcem, lecz nazwa siebie Synem Bo篡m, oszukuj帷 przez pewien czas w niewinny spos鏏 ludzko嗆. Ten pogl康 utrzymuje r闚nie, 瞠 On si "wcieli" - to znaczy, 瞠 B鏬 wszed w ludzkie cia這, u篡waj帷 go jak p豉szcza dla swojej Bosko軼i.
    Literalne zastosowanie tej nauki sugeruje, 瞠 kiedy Jezus si modli, to w rzeczywisto軼i modli si do siebie. Tym mia豚y zwie嗆 swoich uczni闚, poniewa oni nie byli w stanie tego zrozumie. Ten pogl康 wywo逝je r闚nie trudno軼i, podczas rozwa瘸nia ukrzy穎wania naszego Pana. Gdy nasz Pan zawo豉, "Bo瞠 m鎩! Bo瞠 m鎩! czemu mnie opu軼i?" czy by這 to jedynie dla wywo豉nia efektu? Jezus, jako sam B鏬, nie m鏬豚y by opuszczony ani umrze. To oznacza這by r闚nie, 瞠 kiedy cia這 Jezusa umar這, min掖 zaledwie moment od wyj軼ia z niego Boga. Sumuj帷, ta teoria zmusza do my郵enia, 瞠 cierpienia naszego Pana od pocz徠ku do ko鎍a, w pewnym sensie by造 z逝dne. To przypuszczenie sprzeciwia這by si zar闚no Boskiemu charakterowi, jak i rozumowi. Wi瘯szo嗆 badaczy Biblii zgodzi si z tym, 瞠 powinni鄉y pozwoli, aby Pismo 安i皻e t逝maczy這 si samo i 瞠 to, co ono podaje, bez kwestionowania powinno by przyj皻e przez wszystkich chrze軼ijan.
    Sp鎩rzmy bezstronnie na ten przedmiot. Tekst wydrukowany t逝st czcionka pochodzi z 1 rozdzia逝 Ewangelii Jana.

- Werset 1 :

To nie jest 幢e t逝maczenie, jednak taka forma mog豉by sugerowa, 瞠 jest dw鏂h Bog闚, podczas gdy Pismo 安i皻e o鈍iadcza, 瞠 "mamy jednego Boga Ojca... i jednego Pana Jezusa Chrystusa" (1 Kor. 8:6). W Biblii nigdzie nie jest powiedziane, ze Oni s r闚ni w mocy i chwale. Przeciwnie, czy we幟iemy s這wa prorok闚, Aposto堯w, czy - co wa積iejsze - s這wa samego Pana Jezusa, one wszystkie zgodnie o鈍iadczaj, 瞠 "Ojciec... jest wi瘯szy ni ja". Jezusowe poddanie si Bogu jest objawione w Jego s這wach: "Bom zst徙i z nieba, nie i瘺ym czyni wol moj, ale wol Tego, kt鏎y mi pos豉" (Jan 14:28; 6:38).
    Wspania豉 posta, kt鏎a tutaj jest okre郵ona jako S這wo (greckie Logos) by豉 pocz徠kiem ojcowskiego dzie豉 stworzenia. To zrozumienie jest zupe軟ie zgodne z biblijnym o鈍iadczeniem, 瞠 Jezus by pocz徠kiem stworzenia Bo瞠go - "pierworodnym wszystkich rzeczy stworzonych" (Kol. 1:15).
    Lecz kto mo瞠 si sprzeciwi, m闚i帷: "Czynicie z Jezusa, Syna Bo瞠go, jedynie istot stworzon". Odpowiadamy: Czy samo pokrewie雟two Ojca i Syna nie wskazuje na przodka i tego, kt鏎y zosta stworzony? Podczas chrztu Jezusa g這s z nieba o鈍iadczy: "Ty jest on Syn m鎩 mi造; w tobie mi si upodoba這" (Luk. 3:22). To 鈍iadectwo z pewno軼i nie wskazuje na pomieszanie osobowo軼i.
    Trudno嗆 w zrozumieniu tego przedmiotu tkwi w b喚dzie, wed逝g kt鏎ego S這wo by這 wyra瞠niem lub manifestacj Jehowy, 瞠 by這 Boskie od wiek闚, a na wieki. Ten pogl康 - w r騜nych odcieniach interpretacyjnych - jest podtrzymywany przez wszystkich, kt鏎zy wyznaj tr鎩jedno嗆 Boga, jakkolwiek nale篡 zauwa篡, 瞠 u Jana 1:1 nie ma 瘸dnej wzmianki o Duchu 安i皻ym.

- werset 2:

Trudno uciec od prostoty tego stwierdzenia. To sformu這wanie zdaje si wskazywa okre郵ony punkt w przesz這軼i, jakkolwiek bardzo odleg貫j. Jedynie B鏬 istnieje "od wiek闚 a na wieki" (Psalm 90:2). Oczywi軼ie jest to poza zasi璕iem naszego zrozumienia.

- werset 3:

Rozwa禦y to zdanie dok豉dnie: ono odnosi si do Logosa i jest w pe軟ej zgodno軼i ze stwierdzeniem Aposto豉 Paw豉, 瞠 wszystkie rzeczy s z Ojca i przez Syna (1 Kor. 8:6; 砰d. 1:10). Moc pochodzi豉 od Ojca, lecz si wykonywa豉 przez Syna, kt鏎y by pocz徠kiem Jego stworzenia, i dlatego "bez niego nic si nie sta這, co si sta這". Co za wspania貫 鈍iadectwo! Jak zaszczytne dla Ojca! Jak zaszczytne dla Syna!
    Ojciec pos逝篡 si Synem, jako swoim czynnym wykonawc, we wszelkiej pracy tw鏎czej - nic nie zosta這 uczynione bez Niego. Czy nie jest to dostateczny zaszczyt? Kiedy Jezus, S這wo, by na ziemi, On nie m闚i o wysokim stanowisku, jakie opu軼i, aby by naszym Odkupicielem, aczkolwiek po鈔ednio wspomina o chwale, kt鏎 mia u Ojca, "pierwej ni瞠li 鈍iat by" (Jan 17:5).
    Opis, "S這wa Bo瞠go", Logosa, jest znacz帷y sam w sobie i znajduje si w zupe軟ej zgodzie z nasz interpretacj. Ten opis wraca do dawnych czas闚, kiedy w豉dcy ukrywali si za zas這nami, z dala od ciekawych spojrze swoich poddanych. T逝macz, lub rzecznik kr鏊ewski, przekazywa s這wa kr鏊a. Jezus, S這wo, Logos, zawsze spe軟ia t funkcj. On jest ustami Ojca, Jego przedstawicielem do ka盥ego stworzenia.

- werset 4:

Pisarz przechodzi nagle od wielkiego dzie豉 Logosa w stwarzaniu wszystkich rzeczy, do Jego pojawienia si w鈔鏚 ludzi.
    Poniewa Logos przyszed na ziemi, nasz Pan jest tutaj przeciwstawiony innym, zwyk造m ludziom. On r騜ni si od innych, poniewa nie pochodzi z rodu Adamowego. Chocia by urodzony w ciele, Jego 篡cie nie pochodzi這 od ludzkiego ojca.
    Wyrok 鄉ierci, wydany na ojca Adama i odziedziczony przez wszystkie jego dzieci, sprowadzi ludzko嗆 do warunk闚 na niskim poziomie, zar闚no pod wzgl璠em umys這wym, jak i moralnym. Nasz Pan Jezus, maj帷 doskona貫 - chocia nie Boskie - 篡cie, przeniesione z niebia雟kiego stanu, bardzo r騜ni si od innych wok馧 Niego. To doskona貫, pe軟e witalno軼i, 篡cie by這 鈍iat貫m w鈔鏚 ludzi.

- werset 5:

Ludzie, 篡j帷y w czasach naszego Pana, otoczeni mrokiem grzechu, nie mogli Go w pe軟i rozpozna, Jego celu ani 鈍iat豉 prawdy i 豉ski, kt鏎a 鈍ieci豉 od Niego.

- wersety 6-9:

Jan Chrzciciel by wybitn postaci i pos豉nnikiem Jehowy. Ewangelista potwierdza to m闚i帷, 瞠 by pos豉ny przez Boga, aby 鈍iadczy o "tej 鈍iat這軼i" - o Jezusie. Jan Chrzciciel otrzyma zaszczytn misj wskazywania na Jezusa jako Mesjasza, Syna Bo瞠go, Baranka, "kt鏎y g豉dzi grzech 鈍iata" (Jan 1:29). Jedynie niewielu przyj窸o to 鈍iadectwo. Nawet teraz ono jest prorocze.
    Podczas pierwszego adwentu nasz Pan nie tylko nie o鈍ieci wszystkich ze swego w豉snego narodu, lecz nie uczyni 瘸dnego wysi趾u w kierunku o鈍iecenia 鈍iata ludzko軼i. Tym niemniej, Boskim celem jest, aby ostatecznie wszyscy ujrzeli i wszyscy poznali Jego w豉sn mi這嗆 i wspania貫 zabezpieczenie zbawienia. Nasz Pan Jezus jeszcze o鈍ieci Adama i ka盥ego cz這nka jego rodzaju.
    Jest interesuj帷e, 瞠 nawet Jezus, zgodnie z Pismem 安i皻ym "z tego, co cierpia, nauczy si pos逝sze雟twa" (砰d. 5:7-9). Przez to zosta przygotowany do swego przysz貫go wywy窺zenia, uwielbienia, kt鏎e otrzyma, kiedy uko鎍zy dzie這 powierzone Jemu przez Ojca. Zauwa禦y, 瞠 stanowisko naszego Pana po okazaniu przez Niego wierno軼i by這 wy窺ze, ni przedtem (Filip. 2:8,9). To zwalcza pogl康, 瞠 Jezus, nie b璠帷 stworzony, by Wszechmocnym Bogiem w ciele.

- wersety 10,11:

Te s這wa wyra幡ie przedstawiaj godno嗆 Syna Bo瞠go, kt鏎y sta si cia貫m i zamieszka w鈔鏚 nas. 安iat Go nie pozna! A jeszcze bardziej zadziwiaj帷e jest to, 瞠 Jego w豉sny nar鏚, 砰dzi, tak瞠 Go nie poznali - chocia od pocz徠ku swego istnienia jako nar鏚 byli przygotowywani do oczekiwania na Mesjasza.
    Pismo 安i皻e wyra幡ie m闚i, jak oni Jego traktowali: ur庵ali i szydzili z Niego. Woleli nikczemnego Barabasza zamiast Jezusa. Za namow swoich kap豉n闚 i doktor闚 prawa wo豉li: "ukrzy簑j go!" (Luk. 23:21).

- werset 12:

Chocia tak post瘼owa豉 wi瘯szo嗆, to jednak nieliczni mieli widz帷e oczy i uszy s造sz帷e to pos豉nnictwo Boskiej mi這軼i, kt鏎e przysz這 przez Jezusa, S這wo Boga. Oni byli "prawdziwymi Izraelczykami" (Jan 1:47), a spo鈔鏚 nich 12 by這 Aposto豉mi, 70 uczniami i "pi璚iuset bra熤i", w陰czaj帷 nast瘼nie 砰d闚, pozyskanych w Dniu Pi耩dziesi徠nicy i p騧niej, podczas ca貫go 積iwa ich wieku (Dzieje Ap. 2:41; 1 Kor. 15:6).
    Wielu z tych nawr鏂onych nale瘸這 wcze郾iej do domu Moj瞠sza, domu s逝g (砰d. 3:5,6). Teraz, kiedy nadszed w豉軼iwy czas, ci obdarzeni 豉sk ujrzeli prawdziw 安iat這嗆, poniewa mieli w豉軼iwy stan serc i otrzymali od Pana nie tylko odpuszczenie swych grzech闚 przez zas逝g Jego ofiary, lecz tak瞠 sp這dzenie z Ducha 安i皻ego - przysposobienie przez Ducha 安i皻ego do rodziny syn闚 Bo篡ch. To by zdumiewaj帷y krok!

- werset 13:

Lepszym t逝maczeniem greckiego s這wa gennao by這by s這wo "sp這dzeni", a nie "narodzeni", jak to oddano w Biblii Gda雟kiej. Bo chocia to samo greckie s這wo jest zamiennie u篡wane do wyra瞠nia sp這dzenia i narodzenia, to jednak budowa greckiego zdania decyduje, 瞠 w tym wypadku oznacza ono sp這dzenie. Rzeczywiste narodzenie sp這dzonej jednostki nast瘼uje podczas zmartwychwstania.
    To sp這dzenie, przysposobienie, nie odbywa這 si wed逝g pokrewie雟twa krwi ani ziemskich sympatii i s康闚, czy te bogactwa lub m康ro軼i cz這wieka. To sprawi B鏬 i Jego s這wo, 瞠 to wszystko ich spotka這 (Jak. 1:18). Tylko tacy byli w stanie oceni pe軟i bogactwa Boskiej 豉ski i mi逝j帷ej dobroci. Nasz Pan tak to wyrazi do swoich uczni闚: "Wam dano wiedzie tajemnic kr鏊estwa Bo瞠go; ale tym, kt鏎zy s obcymi, wszystko si podaje w podobie雟twach" (Marek 4:11).

- werset 14:

To S這wo - nie sam B鏬 - sta這 si cia貫m, poniewa jedynie doskona造 cz這wiek m鏬 odkupi doskona貫go Adama, a tym samym ca造 jego rodzaj. Ten Mo積y opu軼i sw鎩 wspania造 stan duchowej istoty i zamieszka w鈔鏚 ludzi jako "cz這wiek Chrystus Jezus" (1 Tym. 2:5). Kiedy w wieku 30 lat nasz Pan po鈍i璚i si, otrzyma sp這dzenie z Ducha 安i皻ego do nowej natury - natury jeszcze wy窺zej ni ta, z kt鏎ej zrezygnowa jako Logos.
    W czasie sp豉dzania z Ducha sta si Chrystusem, Pomaza鎍em, Mesjaszem. W闚czas Pan zapocz徠kowa dzie這 wyboru tych, kt鏎zy mieli sta si Jego wsp馧dziedzicami, wsp馧synami Boga. Oni r闚nie byli sp這dzeni z Ducha 安i皻ego z nadziej ostatecznego otrzymania tej samej chwalebnej natury, kt鏎ej Jezus dost徙i po zmartwychwstaniu.
    Zauwa禦y teraz: To nie S這wo, kt鏎e sta這 si cia貫m, zosta這 uwielbione i wywy窺zone. Cz這wiek Chrystus Jezus umar na zawsze. On przedstawi siebie Ojcu jako 篡w ofiar, wype軟iaj帷 zupe軟ie przymierze ofiary, gdy na Kalwarii zawo豉: "Wykona這 si!" (Jan 19:30).
    On odda swoje 篡cie jako okup za Adama oraz ca造 jego rodzaj i nigdy nie o篡 jako cz這wiek, nigdy nie odebra z powrotem tej ofiary, lecz powsta Jezus jako nowe stworzenie, ponownie sp這dzony. To On wst徙i na Wysoko嗆, aby wstawi si przed Bogiem na korzy嗆 Ko軼io豉, swego Cia豉, a tak瞠 na korzy嗆 wszystkich domownik闚 wiary.

CHRYSTUS POWINIEN BYC UWIELBIANY

Dlatego jest w豉軼iwe oddawanie czci naszemu Panu Jezusowi. On by przedstawiony przez Ojca i dlatego uwielbianie Pana Jezusa nie jest ba逕ochwalstwem (砰d. 1:5,6). On sta si dla swego ludu - i b璠zie dla 鈍iata - jak B鏬. List do 砰d闚 1:10-12 m闚i o Chrystusie, u篡waj帷 okre郵e stosowanych do Boga, wskazuj帷 na bardzo 軼is造 zwi您ek Ojca z Synem. Jezus jest i zawsze b璠zie, tak jak w przesz這軼i by "z Bogiem", po prawicy Boga. Dzi瘯ujemy Bogu za tak pot篹nego Zbawiciela.

 - artyku zaczerpni皻o z miesi璚znika religijnego "Sztandar Biblijny" nr 153.


Na poczatek

  Izrael Kultura Historia Turystyka Pomoc duchowa 砰dzi w Polsce Czasy i Fakty

Copyright ©2003-2005 by Gedeon